Από :ethnos.gr
Πώς κλείσαμε θέση στις βάρκες των δουλεμπόρων
Δεν ήταν πολύ δύσκολο να βρούμε τα τηλέφωνα του Αμπού Ομάρ και του Αμπού Γουάελ. Οι αγγελίες τους για «θαλάσσια ταξίδια στην Ελλάδα» γεμίζουν το Facebook. Αποδείχτηκε περισσότερο δύσκολο να επικοινωνήσουμε μαζί τους.
Η γραμμή τους ήταν σχεδόν πάντα κατειλημμένη... Πρόσφυγες, που έχουν κάνει το ταξίδι, περιγράφουν εικόνες διακινητών με πέντε κινητά τηλέφωνα να χτυπούν ασταμάτητα... «Δεν προλαβαίνω τώρα, έχω πολλή δουλειά, πάρε αργότερα», ήταν η απάντηση του Ομάρ στην έκτη απόπειρα επικοινωνίας. Οι δουλειές του έχουν ανοίξει..
Oπως και τόσων, άλλων διακινητών που χρησιμοποιούν τα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να κλείσουν τις σκοτεινές συμφωνίες με το ελάχιστο δυνατό ρίσκο. Σύμφωνα με αξιωματικούς του Λιμενικού, σχεδόν το 100% προσφύγων και μεταναστών χρησιμοποιούν πια το Διαδίκτυο και κυρίως Facebook και Τwitter για να εντοπίσουν διακινητές και να αλιεύσουν πολύτιμες πληροφορίες. Μαζί με τις αγγελίες, τις
υποσχέσεις για ασφαλές ταξίδι, τις τιμές και τους αριθμούς επικοινωνίας, στις σελίδες των διακινητών υπάρχουν χάρτες της Μυτιλήνης, φωτογραφίες από φουσκωτά, ενημερωτικές... μπροσούρες για τα συστήματα
ασύλου στις χώρες της ΕΕ.
Ιστοσελίδες
Μετά από επίμονες απόπειρες, ο Αμπού Γουάελ βρήκε χρόνο να κανονίσει τη δουλειά. Σύρος κι αυτός, όπως και ο Ομάρ, με βάση την Κωνσταντινούπολη, διαφημίζει στο Διαδίκτυο τις δραστηριότητές του. Με τη βοήθεια του αραβόφωνου μεταφραστή Μ., το «Εθνος της Κυριακής» κατάφερε να καταγράψει τη συνομιλία-ντοκουμέντο, που φέρνει στο φως της δημοσιότητας όλες τις λεπτομέρειες της σκοτεινής δουλειάς των διακινητών. Ο διάλογος- φωτιά αποδεικνύει πόσο αδίστακτοι είναι όσοι πλουτίζουν στις πλάτες των κατατρεγμένων προσφύγων, χωρίς να λυγίζουν ακόμη και μπροστά σε παιδιά.
Αν και τα περισσότερα «πακέτα» περιλαμβάνουν μισή τιμή για παιδιά κάτω των 10 ετών, τα 11χρονα και 13χρονα που μόλις ξεπερνούν την ηλικία των 10 αντιμετωπίζονται ψυχρά σαν «κανονικοί επιβάτες».
Η τιμή για μεταφορά με γιοτ ορίζεται από τον Γουάελ στα 2.200 ευρώ το άτομο (έναντι 1.400 δολαρίων με φουσκωτό) καθώς το ταξίδι είναι μεγαλύτερο (από Μποντρούμ για Μυτιλήνη) και ασφαλέστερο. Οπως, άλλωστε, παραδέχεται ανοιχτά ο διακινητής, «δεν έχει πολλές θέσεις και η ζήτηση είναι μεγάλη»...
Πράγματι. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Λιμενικού, μόνο στο Ανατολικό Αιγαίο οι συλλήψεις φτάνουν τις 204.000 για το 8μηνο του 2015. Το 62% εξ αυτών (127.000) μπήκαν το δίμηνο Ιούλιος ? Αύγουστος. Σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι η αύξηση ξεπερνά το 1.000%, καθώς το 8μηνο του 2014 οι συλλήψεις του Λιμενικού δεν ξεπερνούσαν τις 18.000. Μόνο στην Κω οι αφίξεις είναι κατά 57 φορές περισσότερες...
Οι αμείλικτοι αριθμοί περιγράφουν έναν δυσθεώρητο τζίρο, που μόνο στο ανατολικό Αιγαίο μετρά πάνω από 200 εκατομμύρια δολάρια τουλάχιστον. Στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου υπολογίζεται στα 12 με 14 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Οπως εξηγούν καλά πληροφορημένες πηγές, οι ταρίφες δεν αλλάζουν. Αν και περιστασιακά μπαίνουν στο επάγγελμα... εποχικοί διακινητές πληρώνοντας προμήθεια στα παραδοσιακά δίκτυα, δεν μπορούν να ρίξουν τις τιμές, επειδή θα κινδυνεύσει η ζωή τους. Η αγορά έχει διαμορφωθεί, ρυθμίζεται από τον κανόνα της ζήτησης και τα καρτέλ διαμορφώνουν τις τιμές. Ετσι, το Διαδίκτυο, μαζί με τη «Χαβάλα», το ιδιάζον σύστημα εξωτραπεζικών συναλλαγών που χρησιμοποιούν διακινητές και πρόσφυγες, διαμορφώνουν ένα σκοτεινό δίκτυο πίσω από το οποίο καλύπτονται τα κυκλώματα της οργανωμένης διακίνησης.
Οπως εξηγεί στο «Εθνος της Κυριακής» ο Σύρος διακινητής, η πληρωμή γίνεται μέσω «γραφείων εγγυήσεων», που στεγάζονται συχνά σε νόμιμες επιχειρήσεις όπως μίνι μάρκετ, καφενεία κ.ά. Εκεί αφήνουν οι πρόσφυγες το συμφωνηθέν ποσό με έναν κωδικό. Οταν ο μετανάστης φτάσει στην απέναντι ακτή δίνει τον κωδικό στον διακινητή, που εισπράττει έτσι τα λεφτά. Ο διαχειριστής του «γραφείου» στηρίζεται στη φήμη του για μελλοντικούς «πελάτες». Η γειτονιά Ακσαράι στην Κωνσταντινούπολη, μας εξηγεί ο μεταφραστής, είναι από τα πλέον συνήθη σημεία για να βρεις διακινητές. Οπως ομολογούν όλοι, όσο αυξάνονται οι ροές τόσο μεγαλώνει και η δίψα για κέρδος. Και οι ροές δεν πρόκειται να μειωθούν στο ορατό μέλλον, όσο η υπομονή των Σύρων εξαντλείται για τον πόλεμο στην πατρίδα τους.
Οσοι έχουν ταξιδέψει μαζί μας λένε τα καλύτερα λόγια...
Το «Εθνος της Κυριακής» με τη βοήθεια του Μ., αραβόφωνου μεταφραστή, υποδύθηκε μιλώντας με τον διακινητή, έναν Σύρο που μένει χρόνια στην Ελλάδα και θέλει να φέρει εδώ μέλη της οικογενείας του.
«ΔΙΑΚΙΝΗΤΗΣ»: Αλό.
«ΕΘΝΟΣ»: Αλό. Σαλάμ Μαλέκομ.
Δ: Σαλέκομ Αλάμ.
Ε: Ο Αμπού Γουάελ;
Δ: Ναι. Είμαι ο Αμπού Γουάελ. Ποιος είναι;
Ε: Είμαι ο Μοχάμεντ Αλ Αχμέτ αδελφέ. Σε παίρνω από την Ελλάδα.
Δ: Καλώς τον.
Ε: Είδα την ανάρτησή σου στο Facebook. Εχω την οικογένειά μου που θέλω να έρθει στην Ελλάδα.
Δ: Μ' ακούς; Από Ελλάδα με παίρνεις;
Ε: Ναι. Μοχάμεντ Αλ Αχμέτ. Από Ελλάδα. Είμαι πάνω από 15 χρόνια εδώ. Αλλά είμαι μακριά από όλα αυτά. Εχω την οικογένειά μου που βρίσκονται εκεί αλλά περιμένω τον αδελφό μου να έρθει για να είναι μαζί τους. Εσύ έχεις φουσκωτό αλλά βλέπω πως έχεις και γιοτ με 2.200 ευρώ το άτομο. Σε παρακαλώ, μπορεί να μη σε ξέρω και να μη με ξέρεις αλλά πρέπει αυτά που λέμε να είναι αλήθεια και να είσαι συνεπής ειδικά για τα ραντεβού σου. Αν λέμε κάτι να το εφαρμόζουμε.
Δ: Δεν έχω πει ψέματα σε κανέναν πριν από σένα και δεν θα πω σε σένα. Το όνομά μας είναι γνωστό, η δουλειά μας είναι γνωστή και αυτοί που έχουν ταξιδέψει μαζί μας λένε τα καλύτερα λόγια. Εγώ είμαι ο Αμπού Γουάελ αδελφέ.
Ε: Οταν λες γιοτ τι εννοείς; Ταχύπλοο ή τουριστικό σκάφος (σ.σ.: σαν μικρή θαλαμηγός);
Δ: Είναι γιοτ 18 μέτρα.
Ε: Δηλαδή σκάφος που πάει σιγά σιγά. Οχι αυτό που τρέχει στη θάλασσα;
Δ: Οχι, είναι γιοτ τουριστικό. Δεν έχουμε ταχύπλοο.
Ε: ΟΚ. Οσον αφορά στην τιμή. Εχω 4 άτομα. Είναι άνδρας, γυναίκα και δυο παιδιά περίπου 13 χρονών. Πώς είναι οι τιμές για τα παιδιά;
Δ: Τι ηλικία είναι τα παιδιά είπες;
Ε: Μάλλον 13 και 11.
Δ: Φίλε θεωρούνται κανονικός επιβάτης. Αδελφέ Μοχάμεντ στους άλλους είναι πιο ακριβά από εμάς και δεν έχουν την ασφάλεια που έχουμε εμείς. Το δρομολόγιο έχει κινδύνους. Σε εμάς η διαδρομή είναι πιο φτηνή και πιο ασφαλής. Ο δρόμος είναι εξασφαλισμένος.
Ε: Το γιοτ αυτό από πού ξεκινά; Από Μποντρούμ; Και πού φτάνει στην Ελλάδα;
Δ: Ναι, από Μποντρούμ για Μυτιλήνη.
Ε: Και πού βγαίνουν όταν φτάνουν; Στο λιμάνι ή σε κάποια ερημιά;
Δ: Εκεί που κατεβαίνουν όλοι.
Ε: Διάβασα πως η τιμή είναι 2.200 ευρώ. Δεν μπορείς να μας δώσεις καλύτερη τιμή;
Δ: Ορκίζομαι, χθες μου ζήτησαν οι άλλοι (σ.σ.: του κυκλώματος) να ανεβάσω την τιμή 100 δολάρια και δεν δέχτηκα. Δεν έχει πολλές θέσεις και η ζήτηση είναι μεγάλη. Αλλοι παίρνουν περισσότερα λεφτά και δεν έχουν ασφάλεια. Και να ξέρεις κύριε Μοχάμεντ εγώ είμαι Κωνσταντινούπολη.
Ε: Οταν φτάσουν οι δικοί μου να τους δώσω τον αριθμό σου;
Δ: Το γραφείο μας είναι στο Ακσαράι. Πες τους να έρθουν εκεί και να με πάρουν τηλέφωνο. Θα βάλουν τα λεφτά τους σε ένα γραφείο εγγυήσεων, γνωστό, με άδεια. Καταλαβαίνεις;
Ε: Ναι.
Δ: Η πληρωμή θα γίνει με κωδικό και δεν θα τον δώσουν μέχρι να φτάσουν με ασφάλεια. Βάζουν τα λεφτά στο γραφείο και μετά φεύγουν για Μποντρούμ. Πού είναι τώρα οι δικοί σου;
Ε: Εγώ είμαι από την πόλη... Αυτοί ξεκίνησαν αλλά ξέρεις για να φτάσουν σε σένα είναι δύσκολο. Πρέπει να περάσουν από περιοχές που έχει ISIS. Ξεκίνησαν αλλά η επικοινωνία είναι δύσκολη. Αυτοί με παίρνουν, δεν έχω δυνατότητα να τους πάρω εγώ. Ξέρεις πώς είναι οι γραμμές κάτω. Είναι 4 άτομα και ο αδελφός μου θα τους ακολουθήσει.
Δ: Ναι.
Ε: Αυτός ο αριθμός είναι δικός σου Αμπού Γουάελ, ε; Ο Θεός να τους κάνει τη διαδρομή εύκολη να φτάσουν σε σένα. Αλλά να ρωτήσω, έχεις συνέχεια ταξίδια;
Δ: Δεν κατάλαβα.
Ε: Ρωτάω αν έχεις συνέχεια ταξίδια. Μπορεί να αργήσουν λίγο να φτάσουν.
Δ: Βέβαια. Εχουμε συνέχεια, κάθε 2-3 μέρες έχουμε ταξίδια.
Ε: Καλώς. Αν θες αποθήκευσε τον αριθμό μου.
Δ: Τώρα θα το αποθηκεύσω. Ευχαριστώ που πήρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ
jfoskolos@pegasuw.gr
jfoskolos@pegasuw.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου